Krištof Kintera

  • Narozen: 1973
  • Místo narození: Praha
  • Působiště: Praha

Vzdělání:

1992–1999 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliéry Michaela Bielického, Milana Knížáka, Aleše Veselého a Jiřího Lindovského
2003 postgraduální studium na Rijksakademie van Beeldende Kunsten - Amsterdam

Krištof Kintera jednoznačně patří k nejpopulárnějším současným českým multimediálním umělcům. Je spoluzakladatelem experimentální divadelní skupiny Jednotka, autorem výtvarné koncepce každoročního festivalu 4+4 dny v pohybu. 

Jeho dílo by se dalo charakterizovat jako hravá a vtipná kritika konzumní, globalizované a přetechnizované moderní společnosti, která v sobě zároveň nese jakési tíživé memento špatného konce. Technicky náročné, často monumentální, pohyblivé artefakty, nebo znásilněná a kompletně přetvořená, až zdevastovaná prostředí výstavních prostor, si získala velkou řadu příznivců, ale i zarytých odpůrců. Výsledný efekt je však nepochybný, Kinterovo umění budí mimořádnou pozornost a velké emoce, což byl jeden z důvodů zařadit jeho samostatnou výstavu (Nervous Trees, 2017) v galerii Rudolfinum jako jubilejní, 100. od svého založení.

Prvním výrazným projektem, kterým na sebe Kintera upozornil, byl jakýsi  „domácí mazlíček“ z lakovaného laminátu s názvem TO (1996), který se stal Kinterovým nerozlučným přítelem, provázel ho na nákupech, v metru, prostě všude, kam jeho pán zavítal.  Propojení vlastního života s fiktivní „osobou“ rozvíjí Kintera i ve své další práci Plumbař (1995-1998). Jedná se znovu o komplexní dílo zahrnujícím akci, její dokumentaci, jednotlivé objekty, ale i celkovou instalaci. Mezi další díla, která upoutala svou výjimečností patří bezesporu Spotřebiče (1997-1998), Mluviči (1999), pětimetrový Šiva sestrojený z lamp My Light is Your Life (2009), série deformovaných jízdních kol, nebo pouličních lamp, proměnlivá monumentální instalace Démon růstu (2012), pohyblivé stromy Nervous trees (2013), nebo „jedovaté“ krajiny Postnaturalia (2017), městská prostředí z tužkových baterií Out of Power Tower (2018 – 19) a mnoho dalších. Svou tvorbu Kintera průběžně doprovází rozsáhlými sériemi „kreseb“, vyvíjejících se od sprejovaných panáčků, přes barevné plochy rozlité barvy evokující např. obličeje, až ke kolážím prostorových materiálů přecházejících v jakési objekty na papíře, často doplněné vtipnými texty a originálními názvy.

Různorodost použitých materiálů, jejich kombinací a nečekaných kontextů, to vše vytváří dojem nevyčerpatelnosti Kinterových nápadů, o které je zájem nejen u nás, ale stále častěji i v zahraničí. Kromě samostatné výstavy v Rudolfinu stojí za zmínku např. výstava v GHMP v Městské knihovně v Praze (2012), v Tinguely Museu v Bazileji (2014) , nebo v Kunsthalle v Rotterdamu (2015) a zastoupení ve sbírkách Národní galerie v Praze, Galerie hlavního města Prahy, Olbricht Collection, Essen, GER, Ludwig Múzeum, Budapest, HUN, Museum der Moderne, Salzburg, AUT, Fogg Art Museum of Harvard University, Boston, USA, MOCAK – Museum of Contemporary Art – Krakow, POL, Boghossian Foundation, Bruxelles, BEL, Collezione Maramotti, ITA a v mnoha dalších.

  • Pořadí
  • 2020 5
  • 2019 5

Nabídka děl

V případě zájmu o jiná díla autora, neuvedená v aktuální nabídce, nás prosím kontaktujte.
Rádi zprostředkujeme návštěvu ateliéru, nebo kontakt na autory, kteří nejsou uvedeni na těchto stránkách.

Více o autorovi

Lenka Lindaurová

nezávislý kritik

Umělec už je řadu let skutečnou hvězdou současného českého umění, což dokazuje i velký zájem předních zahraničních institucí o jeho práce. Koupě Kinterova díla je naprosto spolehlivá investice a navíc se s ním dobře žije. Svou hravou ironií a nadsázkou dokáže vytvořit atmosféru, která komukoli okamžitě zlepší náladu. Cenově jsou dostupnější reliéfní obrazy či koláže než objekty, obojí jsou však sběratelskými perlami.

Databáze sledující vývoj současného českého výtvarného umění v jeho různých projevech (umělci, skupiny, teoretici, prostory, pojmy, výstavy aj.) od 2. poloviny 20. století s akcentem na období po roce 1989.

Profil autora na Artlistu

Všichni autoři